Online bestellen…

Ik was in 1984 wellicht één van de eerste die “geloofde” in het nieuwe computer tijdperk. Nog voor ms-dos er was was ik “bezig” met computers van die tijd. Ik werd zelfs uitgelachen want computers was iets voor klein kinderen… Intussen kreeg ik gelijk, maar elk gelijk heeft zo zijn keerzijde. Ook was ik ongetwijfeld één van de eerste die bestellen online handig en zelfs ecologisch vond. Maar ik begin te twijfelen aan dat laatste. Recent werd ik voor 6300 euro bestolen online en ik moet toegeven “Worldline” heeft uiteindelijk de toestand rechtgezet waarvoor dank!

Vorig weekend wou ik nog maar eens iets bestellen online. Ik bestel een pak van 40 kg en daarbij een doosje van amper 30 gram en bij een andere firma “Nespresso” bestel ik 200 koffiepads, omdat ik ze lekker vind 😉

Nespresso
Nespresso

Bij Nespresso staat op de site:  voor 23u besteld s’anderdaags geleverd … Vrij snel krijg ik een bevestiging van mijn betaling en een track en trace code . De dag daarna … Zie ik dat het pakket op depot Mechelen is aangekomen. Een paar uur later merk ik dat het pakket in depot Flémalle is aangekomen? Ik dacht al dat klopt niet, want normaal moet dat Aalter zijn … Maar ik wacht tot 22:00 (het laatste moment van levering) en stuur een mail naar dépot Flémalle en Nespresso… Nog geen vijf minuten later merk ik op de T&T dat pakket verkeerd werd afgeleverd … TERUG DUS > RICHTING Aalter. In de voormiddag mailtje van Nespresso met de gekende marketing-truk > sorry en als blijk… bij uw volgende bestelling een doos koekjes pfff (alsof ik daarop zat te wachten)

Tweede levering (zelfde dag geplaatst), vergaat het iets straffer nog bij leverancier “Medpets” en opnieuw zelfde koerierbedrijf DPD …

De dag waarop de bestelling zou geleverd worden komt de koerier langs met… een heel klein doosje (hij moest er zelf om lachen) van … 30 gram. Ik open dit en … de pak van 40 kg ontbreekt dus, wel een brief waaruit ‘onduidelijk’ blijkt dat het om een vervolgbestelling gaat… Ik dus mailtje naar Medpets om toch maar zekerheid te hebben en ja … schermafdruk-2016-10-14-10-21-33Krijg sjabloon reactie met op het einde “hopend u voldoende te hebben geïnformeerd” , reactie waar ik het sch..t van krijg nb… De rest van de zending werd zo’n vier dagen later geleverd, een dag voordien opnieuw een T&T code …

Mijn conclusie: als oprichter van een internationale piepkleine VZW heb ik liefst 60 blz uitgeschreven (als eindwerk M&S manager consultant) waarbij ik voor mezelf de 3 P (People-Planet-Provit) zeer hoog in het vaandel draag. Dus stel ik mij dan ook de logische vraag bij het online bestellen: zijn deze bedrijven überhaupt wel bezig met milieu of beweren zij dat wel maar is er nergens controle. Hierbij een vorige anekdote met Nespresso waarbij de koerier het niet nodig vond de recyclage capsules op te halen en ofwel ik ze naar een Kiala punt kon brengen ofwel er speciaal een nieuwe koerier werd verzonden naar mijn adres… schermafdruk-2016-10-14-10-21-02Maar DPD is echt wel bezig met de derde P (PROVIT), dat is duidelijk. Waarom houden bedrijven zich alleen maar bezig met hun winst en nooit met hun “Ecologische voetafdruk” dat is mijn vraag? Je hoeft echt geen groene jongen te zijn om te beseffen dat dit KORTE TERMIJN DENKEN is en vroeg of laat op onze hoofden zal terecht komen… Hoeveel “White Van Men” hebben de autostrades, de wegen onveilig gemaakt voor mijn “online” bestelling ? Hoeveel vervuiling heb ik hierdoor in werking gebracht , was ik gewoon niet beter naar de handelaar om de hoek geweest ?

Nee, we moeten duidelijk nog onze visie bijschaven en zeker niet alleen als consument maar ook als bedrijf, want winst alleen zal jullie niet redden vrees ik, de katman.

Deel dit hier:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: